Onderhoud en tips

  • Hoe maak ik mijn elektrische hulpmiddel schoon?

    Het is belangrijk om uw elektrische hulpmiddel goed te onderhouden. Uw hulpmiddel slijt minder snel en u voorkomt storingen.

    1. Reinig uw hulpmiddel regelmatig met een vochtige doek. Gebruik geen kletsnatte doek, dat is slecht voor de elektronica.
    2. Spuit uw scootmobiel of elektrische rolstoel nooit af met een tuinslang of hogedrukspuit. De elektronica gaat dan kapot.
  • Waar kan ik mijn elektrische hulpmiddel thuis het beste neerzetten?

    Zorg voor een droge, verwarmde omgeving. Vocht en kou veroorzaken namelijk roest en storingen. Uw elektrische hulpmiddel gedijt het beste in een temperatuur van rond de 20 graden Celsius. Heeft u binnen geen ruimte? Dek uw elektrische hulpmiddel dan altijd af met een regenhoes.

  • De verlichting van mijn elektrische hulpmiddel doet het niet meer?

    Wellicht is de lamp stuk. Vervang daarom eerst de lamp of vraag iemand in uw omgeving om dat voor u te doen. Werkt de verlichting daarna nog steeds niet? Of kunt u de lamp niet zelf vervangen? Neem dan contact op met de klantenservice voor het maken van een afspraak voor reparatie.

  • Waarom moet ik regelmatig mijn banden controleren?

    Voor een goede werking van uw elektrische hulpmiddel is het belangrijk dat de banden niet te hard of te zacht zijn. Banden die niet de juiste spanning hebben, slijten eerder en zijn sneller lek. Controleer daarom minimaal 1 keer per 4 weken de bandenspanning. Kijk ook of de banden beschadigd zijn of versleten. Verwissel zo nodig de banden (of laat dit doen bij een fietsenmaker). Kunt u de banden niet zelf (laten) verwisselen, neem dan contact op met de klantenservice voor het maken van een afspraak voor reparatie.

  • Ik heb een zachte band. Wat moet ik doen?

    U bent zelf verantwoordelijk voor het oppompen van uw banden. Dit kan met een fietspomp met een autoventiel, maar u kunt ook naar de fietsenmaker of een benzinepomp gaan. Zorg voor de juiste bandenspanning. Deze vindt u ook terug in de gebruiksaanwijzing of op de band zelf. Heeft u een lekke band en kunt u het zelf niet oplossen? Neem contact op met de klantenservice voor het maken van een afspraak voor reparatie.

  • Mijn (elektrische)hulpmiddel remt minder goed. Wat kan ik doen?

    Remt uw scootmobiel, (elektrische)rolstoel of (elektrische)driewielfiets niet goed? Vaak heeft dat te maken met (de conditie van) de banden.

    1. Controleer of er nog voldoende profiel op uw banden zit. Zijn uw banden versleten? Laat ze dan vervangen.
    2. Controleer de bandenspanning. Zijn de banden te zacht? Pomp de banden op met een fietspomp met autoventiel. U kunt uw banden ook op (laten) pompen bij de fietsenmaker of het benzinestation.
    3. Als uw banden nat zijn, remmen ze ook minder goed. Let daarom op bij regen en sneeuw.

    Lukt het met deze tips niet om zelf het remprobleem op te lossen? Neem dan contact op met de klantenservice voor het maken van een afspraak voor reparatie.

  • Mijn hulpmiddel maakt tijdens het rijden een tikkend/ratelend geluid, hoe kan ik dit oplossen?

    Controleer altijd eerst of er takjes of iets anders onder uw hulpmiddel vastzit wat het geluid veroorzaakt. Is dat niet het geval, dan kunt u het volgende doen:

    1. Controleer of er ergens een schroef of boutje los zit. Als iemand bijvoorbeeld recent de wielen van uw hulpmiddel heeft aangepast, kan het zijn dat een van de bouten niet helemaal goed is aangedraaid. Mocht dit het geval zijn, kijk dan of u de bout zelf kunt (laten) vastdraaien.
    2. Breng wat smeerolie aan op de bewegende delen. Als deze stroef zijn, kunnen ze ook geluid maken.
      Blijft het probleem bestaan, neem dan contact op met de klantenservice voor het maken van een afspraak voor reparatie.
  • De spiegel op mijn hulpmiddel zit los of ik kapot, hoe kan ik dit verhelpen?

    Als de spiegel los is, kunt u deze zelf vast (laten) zetten met een schroevendraaier. Lukt dit niet of is de spiegel afgebroken? Neem dan contact op met de klantenservice voor het maken van een afspraak voor reparatie.

  • Het mandje van mijn hulpmiddel is los, kan ik dit zelf verhelpen?

    Zit het mandje van uw hulpmiddel los? Misschien kunt u het zelf of iemand in uw omgeving het mandje weer op uw hulpmiddel bevestigen. Lukt dit niet of is het mandje afgebroken? Neem dan contact op met de klantenservice voor het maken van een afspraak voor reparatie.

  • De stoel van mijn scootmobiel kan ik niet meer vastzetten, wat moet ik doen?

    Als u uw stoel niet meer kunt vastzetten, is de stoelvergrendeling stuk. Neem contact op met de klantenservice voor het maken van een afspraak voor reparatie.

  • Mijn stokhouder zit los, wat moet ik doen?

    1. Als uw stokhouder los zit, kan het zijn dat het riempje stuk is.
    2. Als de stokhouder zelf stuk is, bestellen we voor u een nieuwe stokhouder.

    Neem in beide gevallen contact op met de klantenservice voor het maken van een afspraak voor reparatie.

  • De armlegger van mijn hulpmiddel is stuk, wat kan ik doen?

    Neem contact op met de klantenservice voor het maken van een afspraak voor reparatie.

  • De accu van mijn driewielfiets doet het niet goed, wat kan ik zelf doen?

    Controleer de lampjes op de accu.

    1. Brandt alleen het rode lampje dan is de accu bijna leeg en moet u deze opladen.
    2. Knipperen alle lampjes, dan is de accu leeg. De accu ondersteunt de motor niet meer tijdens het fietsen.
      Als u de elektromotor een tijd niet meer heeft gebruikt, gaat de accu in de ‘slaapstand’. Dit is om de accu te beschermen. U kunt de accu op twee manieren activeren.
    3. Fiets een klein stukje vooruit terwijl u de aan/uitknop indrukt. Zo schakelt u het systeem weer in.
    4. Leg de accu een paar seconden aan de oplader.
      Als de accu niet meer oplaadt, is deze stuk en moet hij vervangen worden.

    Is uw probleem niet opgelost of is de accu stuk? Neem dan contact op met de klantenservice voor het maken van een afspraak voor reparatie.

  • Ik ben de sleutel van mijn driewielfiets kwijt, wat moet ik doen?

    Heeft iemand een reservesleutel? Dan kunt u of iemand in uw omgeving een sleutel bij laten maken. Lukt dit niet? Neem dan contact op met de klantenservice om een nieuwe sleutel te bestellen.

  • Is er een spaak los of heeft u een slag in het wiel?

    Plan dan gerust zelf een afspraak in. Doorloop hiervoor de volgende stappen:
    1. Selecteer bij de vraag “Is het probleem nu opgelost?” het vakje “Nee”.
    2. Geef een omschrijving van het probleem.
    3. Klik op de knop “Volgende”.
    4. Doorloop de stappen die hierna volgen.

  • Mijn (elektrische)hulpmiddel remt minder goed. Wat kan ik doen?

    Remt uw scootmobiel, (elektrische)rolstoel of (elektrische)driewielfiets niet goed? Vaak heeft dat te maken met (de conditie van) de banden.

    1. Controleer of er nog voldoende profiel op uw banden zit. Zijn uw banden versleten? Laat ze dan vervangen.
    2. Controleer de bandenspanning. Zijn de banden te zacht? Pomp de banden op met een fietspomp met autoventiel. U kunt uw banden ook op (laten) pompen bij de fietsenmaker of het benzinestation.
    3. Als uw banden nat zijn, remmen ze ook minder goed. Let daarom op bij regen en sneeuw.

    Lukt het met deze tips niet om zelf het remprobleem op te lossen? Plan dan gerust zelf een afspraak in. Doorloop hiervoor de volgende stappen:
    1. Selecteer bij de vraag “Is het probleem nu opgelost?” het vakje “Nee”.
    2. Geef een omschrijving van het probleem.
    3. Klik op de knop “Volgende”.
    4. Doorloop de stappen die hierna volgen.

  • Waarom moet ik regelmatig mijn banden controleren?

    Voor een goede werking van uw elektrische hulpmiddel is het belangrijk dat de banden niet te hard of te zacht zijn. Banden die niet de juiste spanning hebben, slijten eerder en zijn sneller lek. Controleer daarom minimaal 1 keer per 4 weken de bandenspanning. Kijk ook of de banden beschadigd zijn of versleten. Verwissel zo nodig de banden (of laat dit doen bij een fietsenmaker). Kunt u de banden niet zelf (laten) verwisselen, neem dan contact op met de klantenservice voor het maken van een afspraak voor reparatie. Plan dan gerust zelf een afspraak in. Doorloop hiervoor de volgende stappen:
    1. Selecteer bij de vraag “Is het probleem nu opgelost?” het vakje “Nee”.
    2. Geef een omschrijving van het probleem.
    3. Klik op de knop “Volgende”.
    4. Doorloop de stappen die hierna volgen.

  • De accu van mijn driewielfiets doet het niet goed, wat kan ik zelf doen?

    Controleer de lampjes op de accu.

    1. Brandt alleen het rode lampje dan is de accu bijna leeg en moet u deze opladen.
    2. Knipperen alle lampjes, dan is de accu leeg. De accu ondersteunt de motor niet meer tijdens het fietsen.
      Als u de elektromotor een tijd niet meer heeft gebruikt, gaat de accu in de ‘slaapstand’. Dit is om de accu te beschermen. U kunt de accu op twee manieren activeren.
    3. Fiets een klein stukje vooruit terwijl u de aan/uitknop indrukt. Zo schakelt u het systeem weer in.
    4. Leg de accu een paar seconden aan de oplader.
      Als de accu niet meer oplaadt, is deze stuk en moet hij vervangen worden.

    Is uw probleem niet opgelost of is de accu stuk? Plan dan gerust zelf een afspraak in. Doorloop hiervoor de volgende stappen:
    1. Selecteer bij de vraag “Is het probleem nu opgelost?” het vakje “Nee”.
    2. Geef een omschrijving van het probleem.
    3. Klik op de knop “Volgende”.
    4. Doorloop de stappen die hierna volgen.

  • Mijn hulpmiddel maakt tijdens het rijden een tikkend/ratelend geluid, hoe kan ik dit oplossen?

    Controleer altijd eerst of er takjes of iets anders onder uw hulpmiddel vastzit wat het geluid veroorzaakt. Is dat niet het geval, dan kunt u het volgende doen:

    1. Controleer of er ergens een schroef of boutje los zit. Als iemand bijvoorbeeld recent de wielen van uw hulpmiddel heeft aangepast, kan het zijn dat een van de bouten niet helemaal goed is aangedraaid. Mocht dit het geval zijn, kijk dan of u de bout zelf kunt (laten) vastdraaien.
    2. Breng wat smeerolie aan op de bewegende delen. Als deze stroef zijn, kunnen ze ook geluid maken.
    3. Blijft het probleem bestaan, plan dan gerust zelf een afspraak in. Doorloop hiervoor de volgende stappen:
    • Selecteer bij de vraag “Is het probleem nu opgelost?” het vakje “Nee”.
    • Geef een omschrijving van het probleem.
    • Klik op de knop “Volgende”.
    • Doorloop de stappen die hierna volgen. Mijn hulpmiddel maakt tijdens het rijden een tikkend/ratelend geluid, hoe kan ik dit oplossen?




  • De verlichting van mijn elektrische hulpmiddel doet het niet meer?

    Wellicht is de lamp stuk. Vervang daarom eerst de lamp of vraag iemand in uw omgeving om dat voor u te doen. Werkt de verlichting daarna nog steeds niet? Of kunt u de lamp niet zelf vervangen? Plan dan gerust zelf een afspraak in. Doorloop hiervoor de volgende stappen:

    1. Selecteer bij de vraag “Is het probleem nu opgelost?” het vakje “Nee”.
    2. Geef een omschrijving van het probleem.
    3. Klik op de knop “Volgende”.
    4. Doorloop de stappen die hierna volgen.
  • Het mandje van mijn hulpmiddel is los, kan ik dit zelf verhelpen?

    Zit het mandje van uw hulpmiddel los? Misschien kunt u het zelf of iemand in uw omgeving het mandje weer op uw hulpmiddel bevestigen. Lukt dit niet of is het mandje afgebroken? Plan dan gerust zelf een afspraak in. Doorloop hiervoor de volgende stappen:

    1. Selecteer bij de vraag “Is het probleem nu opgelost?” het vakje “Nee”.
    2. Geef een omschrijving van het probleem.
    3. Klik op de knop “Volgende”.
    4. Doorloop de stappen die hierna volgen.