Nieuw licht op innovatie
Bij Welzorg, onderdeel van Louwman divisie Care, sluiten wij aan op innovatie en verbinden dit uitgangspunt aan eigen ideeën over dit belangrijke onderwerp. Het draait niet altijd om nóg sneller willen zijn. Onze uitdaging is de match tussen tijd, hulpvraag en oplossing: daarin willen we toonaangevend zijn. Maar hoe pak je zoiets aan?
“We kunnen het zorgproces steeds beter objectiveren”
Na jaren van ontwikkelen, presenteerden we 2021 de ‘slimme scootmobiel’: een belangrijke innovatie voor de mobiliteit van onze klanten. En een mooi voorbeeld van wat innovatie in onze ogen betekent: een verfijnde afstemming tussen organisatie, hulpmiddel en klant.
Binnen de logistiek spreken ze van ‘Just in Time’ (JIT): precies op tijd leveren wat de klant nodig heeft. Een optimale wisselwerking tussen logistieke stroom en productieproces. Bij ons zit die productie in het creëren van de juiste mobiliteitsoplossing. Een naadloze afstemming tussen klantwens en mobiliteitsmogelijkheden.
Meer dan leveren
Alleen hulpmiddelen leveren is dus onvoldoende om toekomstige klantvragen te kunnen beantwoorden. We hebben een transformatie nodig waarbij ook technologie komt kijken. Want dat wordt steeds belangrijker – ook in het zorglandschap, waar het menselijk meer centraal moet komen te staan. Maar hoe pak je zo’n transformatie aan? Een vraag die ons al een tijdje bezighoudt, en waar we stap voor stap antwoorden op zullen geven.
Nieuw licht
In de afgelopen 18 maanden zijn we daarom gestart met het uitdagen van studenten, ons netwerk en onze collega’s. We vragen ze mee te denken over mobiliteitsuitdagingen en over duurzame product- en procesoptimalisaties. Vraagstukken die belangrijk zijn voor onze klanten en passend zijn voor hun leefomgeving, maar waar nog geen oplossingen voor zijn. Een nieuw proces, waarvoor we iedereen nodig hebben: alle leeftijden en achtergronden, jong en oud, met en zonder beperking.
Dromen over oplossingen
Van mobiliteit binnen zorginstellingen of in het straatbeeld, tot duurzame inkoop en productie van hulpmiddelen, van Internet of Things-oplossingen tot meer participatie: aan alle projecten wordt met veel plezier en energie gewerkt. De vraagstukken bieden de vrijheid om te dromen over onhaalbare oplossingen – en ze toch te toetsen. Zo wordt de complexiteit ervan in kaart gebracht, om misschien wel te concluderen dat er wél oplossingen mogelijk zijn. Samenwerkingen tussen verschillende competenties blijken soms tot verrassende uitkomsten te kunnen leiden.
Blik op de toekomst
We zien deze ervaringen als een nieuwe route, het begin van onze toekomst als mobiliteitsaanbieder. Een toekomst waarin we ons niet alleen opstellen als toeleverancier van hulpmiddelen, maar ook denken in de beschikbaarheid ervan. Tegelijkertijd werken we aan een (werk)omgeving waarin mensen zich prettig voelen en het maximale uit zichzelf kunnen halen. Waar ruimte is om eigen ideeën te vertalen naar ambitie en resultaat. Een omgeving waarin creativiteit hand in hand gaat met oplossingsgericht werken. Altijd in dienst van de klant.
Volgende stappen
We hebben nog lang niet alle antwoorden. Maar we weten al wel dat we als organisatie in staat zijn om klant- en datagedreven te denken én te handelen. Met behulp van data stellen we procesanalyses op die onder meer het gebruik en de beschikbaarheid van hulpmiddelen inzichtelijk maken. Zo kunnen we het zorgproces steeds beter objectiveren. De vertaling van deze gegevens richting klanten en opdrachtgevers is een andere stap. Ook daar zijn we mee bezig, en daar vertellen we de komende maanden graag meer over.
Geschreven door: Roy Derksen, Manager Procurement, Innovation & Sustainability